2019. július 3., szerda

Prosecco és pezsgő - ünnepeljük az életet néha egy kis buborékkal!









Biztosan ti is voltatok már úgy vele, hogy egy verőfényes délutánon egy teraszra barátokkal kiülve elkortyolgattatok egy proseccót, vagy egy különleges öröm, sikerélmény, bejelentés megünneplése egyenesen pezsgőt kívánt. Ezek az isteni buborékos italok nekem valahogy mindig egy bizonyos könnyed, felszabadult életérzést idéznek fel. Ha jól belegondolunk, ilyesmit tényleg akkor iszik az ember ha jól érzi magát, én még biztosan nem találkoztam olyasvalakivel aki bánatában ivott például pezsgőt. Őszintén szólva, én mindent szeretek amivel még tökéletesebbé lehet tenni egy pillanatot és ezek az italok pontosan erre lettek kitalálva.

Igyekeztem olyan alkalmakat összegyűjteni, amikhez tökéletesen passzol egy pohár prosecco vagy pezsgő, az italokat az italneked.hu webáruház kínálatából válogattam. Voltak olyan kedvesek, hogy az olvasóim részére felajánlottak 10% kedvezményt a rendelés összegéből, ehhez nem kell mást tennetek mint beírnotok a LAKKMATT kuponkódot. Egész nyáron érvényes, 08.31-ig.


A proseccót az olaszok egyik nemzeti italának tartják, de az egész világon népszerű. Alapanyaga elsősorban a glera szőlő, A Trieszt melletti Prosecco településről kapta a nevét, ahol eredetileg bort készítettek ebből a szőlőfajtából. Védett eredetű fajta, tehát kizárólag az adott területről származhat, ami jelenleg kilenc Velence környéki régiót foglal magába.

Alkoholtartalma általában 11-12%-os és friss, gyümölcsös ízvilágú, aromásabb mint a pezsgő. Az elkészítése is más, rozsdamentes acél tartályokban fermentálják, ezért kevésbé költséges, így még az igazán minőségi habzóborok is megfizethetőek. Előnye még, hogy mivel nem fahordókban érlelik, a glera szőlő gyümölcsössége tökéletesen érződik.

Azt hiszem a prosecco különösebben nincs napszakhoz kötve és egészen sok élethelyzetben fogyasztható, én például kortyolgattam már reggel, délben, este is, nyári mezőn, vízparton, romantikus vacsorán, családi ünneplésnél. Emlékszem egyszer Rovinjban egy különösen meleg és illatos nyári estén egyedül sétálgattam az óvárosban és egyszer csak egy tengerparti bár lépcsőjével szemben találtam magam, ami egyenesen a partra vezetett, ahol a sziklákon ücsörögve iszogattak az emberek, miközben mindenkit bearanyozott a lemenni készülő napfény. Na, hát ez egy olyan kép volt mintha egy plakátot láttam volna, úgyhogy engem is csábított a dolog, így kerestem egy szabad helyet, hogy csatlakozzak ehhez a határtalan életigenléshez és rögtön egy pohár proseccóra vágytam. Hamarosan meg is kaptam, így a naplementét már azt kortyolgatva néztem végig. Erre a csodálatos élményre azóta is jó visszagondolni, és így volt teljes.







A prosecco szerintem az életöröm és jó értelemben vett lazaság itala, ráadásul nagyon sokféle ételhez illik. Pont ezért remek választás például egy brunch első lépéseként. Érdekes tény, hogy a Bellini koktél, ami nagyon sok menő brunch kísérője, eredetileg Prosecco alapanyaggal készült, hiszen 1948-ban kezdték kínálni a velencei Harry's bárban: finom fehér őszibarackpüré egy pohár hideg habzóborral. De mindegy, hogy magában vagy koktélként, mindenképpen menni fog az avokádós pirítóshoz és buggyantott tojáshoz. Egy ilyen ráérős, kényelmes, laza késői reggelihez én a Gancia Proseccót ajánlom:






A híres olasz Gancia pezsgőház a méltán híres pezsgők mellett természetesen Proseccót is készít és ezeknek a karakterét teljes egészében a glera szőlő gyümölcsössége adja, harsogóan friss és tökéletesen közvetíti az igazi olasz életérzést.




Aztán persze egy gyönyörű, romantikus vacsorához is válasszunk bátran proseccót, mint például a Ca' di Rajo pincészet Extra Dry Prosecco:









A Ca' di Rajo pincészet az eredeti, hagyományos szőlőművelési módszert modern technológiával ötvözve készíti ezt a letisztult és elegáns italt.




Most pedig jöjjön az egyik kedvenc elfoglaltságom, a piknik. Ide nyilván nem könnyű hatalmas palackokat szállítani, főleg ha az ember kerékpárral fedezi fel a legjobb, eldugott kis helyeket. De bármelyik hátizsákba vagy piknikkosárba elfér két darab jól behűtött kétdecis Gancia Prosecco . Ekkora kiszerelésből mi mindig tartunk itthon, a hűtőben is elfér, ha olyan alkalom adódik akkor csak előkapjuk és kész.









Persze ha igazi ünnepi vagy bármi miatt különleges az alkalom akkor hagyományos módon inkább pezsgőt szoktak bontani. A pezsgő eredetileg Franciaországból származik, Champagne tartományból, szinte már ezért is elegánsabb ital :) A tradicionális pezsgők ma is a Champagne környékén kialakított módszer szerint készülnek, ami nagyon igényes és hosszan tartó folyamat, ez az italok árában is megjelenik. A válogatott szőlőkből először bor készül, majd a bort az ún. tirázslikőr hozzáadásával másodszor is erjesztik, így a fermentáció melléktermékeként szén-dioxid kerül a borba. Ezután a finomseprős érlelés következik.
Ezen kívül létezik még a tankban történő erjesztés, valamint az asti módszer, ahol a muskotályszőlőből készült magas cukortartalmú mustot egyszer erjesztik.

Érthető, hogy a hagyományosan, gondos precizitással és kifinomult eljárásokkal készült igazi champagne ára magas, de ha valóban különleges alkalomról van szó, akkor szerintem meg lehet adni a módját egy ilyen tökéletesre hangolt itallal, mint például a Möet&Chandon Brut Impérial pezsgő. Például egy esküvőn az igen kimondása utáni koccintás, vagy diploma megünneplése, üzleti siker, egy nagy projekt lezárása, eljegyzés - ezek az élethelyzetek mind megérdemlik, hogy még nagyobb szintre emeljük őket például egy csodás pezsgővel:









Barátnős, csajos találkozásokra, akár lánybúcsúra vagy koszorúslányos készülődésre pedig tökéletes lehet egy igazi, elegáns Veuve Clicquot pezsgő, ami fényképeken is remekül mutat :) Ez egy abszolút sikkes és prémium pezsgő, Madame Cicquot-tól származik a ház filozófiája a pezsgő készítéssel kapcsolatban: "Csak egy minőséget ismerek, a legjobbat"













Természetesen a hétköznapibb családi összejövetelek, ünnepek is megkívánják a jóféle buborékos italt, ezekhez például elengedhetetlen a hazai büszkeségünk, egy pompás Törley, az én kedvencem jelenleg a Törley Excellence Chardonnay pezsgő: 










Amikor gyermeket vártam, csak sóvárogva néztem, ahogy ünnepek alkalmával mások pezsgőznek, akkor még nem tudtam, hogy a Törley alkoholmentes pezsgőket is készít, szerintem ez szenzációs, így azok sem maradnak ki a buborékos ital élvezetéből, akik éppen nem vagy soha nem fogyasztanak alkoholt:













Végül, az utolsó tétel ugyan nem prosecco vagy pezsgő, de egy igazán nőies és nyárias ital, izgalmasan gyümölcsös, válogatott szőlőkből készült borkülönlegesség, a Monteverdi Dolce Novella eperbor, egy romantikus vacsora záró tételeként desszerthez, csajos összejövetelekhez pompás választás!












Szerintem ezekkel az italokkal a leghétköznapibb pillanatok is ünnepivé varázsolhatók és ráadásul mind olyan jellegű, hogy mértékkel lehet fogyasztani. Én nagyon örülök, hogy egyre nagyobb a választék és mindenki megtalálhatja a kedvére valót :)










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...